Pod koniec lipca Ośrodek Kultury w Dukli stał się centrum intensywnych działań edukacyjno-kulturalnych, realizowanych w ramach projektu „Odkrywamy przeszłość – tworzymy przyszłość”, organizowanego przez partnerstwo Bez Miary Kreatywni. Przez cztery dni uczestnicy odkrywali lokalne dziedzictwo kulturowe, uczyli się poprzez doświadczenie i współtworzyli nowe narzędzia do poznawania historii miasta.

W poniedziałek, 28 lipca, projekt zainaugurowały warsztaty kuchni żydowskiej, które przeniosły uczestników w świat smaków i tradycji. Wypełniony zapachem przypraw Ośrodek Kultury zamienił się w przestrzeń wspólnego gotowania, rozmów i wymiany doświadczeń. Przygotowano kugel i czekoladową babkę – klasyczne dania żydowskie, które stały się punktem wyjścia do rozmowy o wielokulturowej przeszłości Dukli.

Bezpośrednio po warsztatach odbyła się żywa lekcja historii – spacer „Śladami społeczności żydowskiej w Dukli”, prowadzony przez Kamilę Koszczan ze Stowarzyszenia Sztetl – partnera projektu. Spacer okazał się poruszającą podróżą przez czas – pełną opowieści o codzienności, religii i tragicznych wydarzeniach, które na zawsze zmieniły oblicze Dukli. Dla uczestników była to nie tylko okazja do poznania historii, ale także moment zadumy nad odpowiedzialnością za pamięć i tożsamość lokalną.

We wtorek, 29 lipca, uczestnicy wyruszyli na kolejny spacer – tym razem po atrakcjach turystycznych Dukli, pod przewodnictwem partnera projektu Anny Chłopeckiej z Transgranicznej Informacji Turystycznej. Trasa objęła zabytki i miejsca, które skrywają rozmaite historie i lokalne ciekawostki. Spacer był nie tylko formą aktywnego poznawania miasta, ale też ważnym etapem przygotowań do tworzonego Questu.

Zwieńczeniem cyklu działań były warsztaty tworzenia Questu, które odbyły się w środę i czwartek. Prowadził je Krzysztof Florys z Fundacji Mapa Pasji. Podczas dwóch dni intensywnej pracy uczestnicy poznali zasady projektowania questów – gier terenowych, uczyli się jak tworzyć zagadki, opowiadać historię i planować trasę oraz opracowali scenariusz gry osadzonej w przestrzeni Dukli. Efektem wspólnej pracy będzie już niebawem unikatowy Quest – gotowy do wykorzystania przez mieszkańców, turystów i szkoły. To narzędzie nie tylko do nauki, ale też do odkrywania miasta w sposób nowoczesny, ciekawy i angażujący.

Katarzyna Błaż

Categories: Aktualności

0 Comments

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przejdź do treści